sierpnia 18, 2020

Chcesz być pisarzem, to wpadnij na Wattpad

Zdjęcie główne wpisu o wattpad



Czy wszystko na stronie Wattpad, to książki?


Piszesz opowiadanie i wstawiasz swoją twórczość na Wattpad? No to świetnie, bo to dla wielu znak, że jesteś pisarzem, a Twoje zacne dzieła są książkami!

Owszem, trochę to ironiczne, ale nie mogłam się powstrzymać, zważywszy na fakt, że obracając się w kręgu osób „piszących” na Wattpadzie, co chwilę dostaje pytanie o tytuł MOJEJ KSIĄŻKI. Ja cię kręcę, generalnie, to myślałam, że jest to nieco trudniejsze. No wiesz, potrzebne jest wydawnictwo, reklama, korekta i jeszcze więcej innych rzeczy, które pomagają w wydaniu twórczości, a tu się okazuje, że wystarczy napisać fanfiction i już masz książkę.

No okej, wiadomo, że każdy, kto choć raz w swoim życiu "bawił się" w pisanie, miał nadzieję, że ktoś go doceni i oczywiście, w Internecie można znaleźć wiele interesujących dzieł, ale od pewnego czasu widać ogromną przepaść, między tym, co dawniej lądowało na blogach lub forach literackich, a tym, co dostajemy właśnie na Wattpadzie.

Wszystkie kategorie opowiadań na Wattpadzie


Jestem jeszcze z tej starej szkoły. Zaczynałam na blogach i do dziś preferuje blogowanie. Jednakże nie mogłabym pominąć Wattpada, kiedy echa o jego wspaniałości zaczynały dochodzić do uszu polskich fanów pisania. Ja również założyłam tam konto i pełna nadziei, że powstało fajne miejsce dla młodych twórców, rozpoczęłam swoją przeprawę przez morze kreatywnych treści...

 

Halo, proszę przyjechać na Wattpad. Mamy plagiat!


Bardzo szybko doszłam do wniosku, że nowa witryna jest skupiskiem wszystkiego i wszystkich. Nie było w sumie żadnych ograniczeń, weryfikacji, czy głębszych zasad. Pisać mógł każdy, kto założył konto. No i tu się rodzi pytanie, czy aby na pewno, każdy potrafi pisać?
 
Chyba jestem staroświecka, ale uważam, że aby napisać nawet jednoczęściowe opowiadanko, trzeba zwracać uwagę na ortografię. Nic tak nie razi, jak błędy w najprostszych słowach, hociasz morze tylko ja sie trzepiam no bo nie karzdy jest polonistom co nie i generalnie nie masz co robić tylko szókasz błenduf!

Ta.


Przykład opowiadania na wattpad



Przykre, ale sporo osób uważa, że pisząc, chociażby post na FB nie musi zwracać uwagi na poprawność językową, a przecież słowa z błędami są od razu podkreślane na czerwono. Żadna w tym filozofia, nawet ktoś z dysortografią jest w stanie poradzić sobie z poprawnością w Internecie, więc ja się grzecznie pytam: DLACZEGO NADAL LUDZIE ROBIĄ BŁĘDY W OPOWIADANIACH?!
 
Leniwe buły. Ot co.
 
I kiedy pełna nadziei zaczęłam publikować swoje napady weny, okazało się, że komuś nudzi się tak bardzo, że woli przepisywać moje rozdziały i wstawiać pod swoim nazwiskiem. Plus jest taki, że ten parszywy szczur zniknął z Wattpad bardzo szybko, ale niesmak pozostał. Mimo moich starań i uważnego śledzenia nowości w tych samych kategoriach, w których sama się znajdowałam, jeszcze kilka razy zdarzyły się identyczne sytuacje z plagiatem i było to strasznie wkurzające. Więc jeśli też skrobiesz sobie coś i wstawiasz na W, to polecam rozeznać się w temacie i sprawdzić, czy aby na pewno nikt nie kradnie Twojej pracy.

Co możesz jeszcze spotkać na Wattpadzie?


Kurcze, ja naprawdę nie chciałabym, aby ktoś mi zarzucił wyłącznie krytykę, bo w końcu skoro ja także mam tam konto, no to nie może być tak źle, prawda? Cóż, są gorsze i lepsze opowiadania, ale z przykrością muszę stwierdzić, że częściej wpadam na te negatywne. Od pewnego czasu na Wattpadzie w proponowanych i TOP są same bad boy, bad girl, szara myszka, pełno One Direction i żądnych seksu wilkołaków zmieszanych z wampirami. No błagam. Zdaję sobie sprawę, że Wattpad jest wysypiskiem bardzo młodych osób, które jarają się słowem tyłek, piersi i browar, ale czy to powód, aby właśnie takie twórczości były na pierwszym miejscu? No i powiedźcie szczerze: czy można to nazwać książką?
 
 
Przykład opowiadania na Wattpadzie z błędami

Opis opowiadania o wampirach z Wattpada

Przykład opowiadania na wattpadzie z błędami i bez przecinków


Zauważyłeś również wszechogarniającą przemoc płynącą z owych treści? To jeszcze jedna cecha opowiadań, które rażą. Bo o ile oczywiście w filmach czy książkach pojawiają się zwroty akcji, są momenty krytyczne, krwawe i tak dalej, to ma to w jakimś stopniu głębszy sens i nie jest to aż tak wulgarne. Oczywiście, że w realnym życiu zdarzają się gwałty, porwania, tortury i morderstwa, ale nikt nie przyklaskuje takim zwyrodnialcom, a w przypadku opowiadań na Wattpadzie mamy ogrom treści przesyconej gwałtami i brutalnością, która nagle przechodzi w zapomnienie, bo facet, który katował bohaterkę, nagle kocha ją na zabój, a ona nie wyobraża sobie bez niego życia.
 
Generalnie wesoło, nie ma co.


Opowiadanie na Wattpadzie z fabułą o gwałcie


Gwałt. Maltretowanie. Przemoc. NIE ZABRAKNIE HUMORU.
Aha.

Pozytywna strona, czyli Wattpad i jego diamenciki

 

Ponarzekałam sobie i nieco mi ulżyło. Na początku swojej przygody nie rozumiałam, dlaczego ktoś, kto kaleczy język, ma w nosie dobre rady innych użytkowników (tak, krytyczne komentarze często są usuwane przez "ałtoreczki", choć żadne z nich nie są hejtem, tylko pokazaniem, co można poprawić) albo nie potrafi ułożyć sensowych zdań, zostaje guru i widnieje na szczycie polecanych. Teraz już mi przeszło i zaglądam na Wattpada o wiele rzadziej. Kiedy jednak najdzie mnie ochota, szukam czegoś mniej znanego albo staram się dostrzec w opisach iskry, która może rozpalić fabułę. I Wattpad ma pozytywy, serio, chociaż trzeba nauczyć się szukać, aby przybić niewidzialną piątkę.
 
A na pocieszenie powiem jeszcze, że każdy zaczynał, więc nie warto się zniechęcać, za to warto brać dobre rady innych i szkolić swój warsztat. Najgorzej jest uważać, że wie się wszystko najlepiej i nie przyjmować do wiadomości, że nasz czytelnik jest w stanie zauważyć o wiele więcej niedociągnięć. Przyjmij to na klatę i pisz, aż zejdą Ci litery z klawiatury.
A co najważniejsze - nie ograniczaj się wyłącznie do Wattpada. Załóż bloga, odwiedź fora literackie i poczytaj fiki na Fanfiction.net. Masz mnóstwo możliwości, które potrafią dać ogrom satysfakcji.


1.  

Opowiadanie Skrzypek na Wattpadzie

2. 


Opowiadanie Książę na Wattpadzie

3. 


Opowiadanie Przypadek panny PI na Wattpadzie

4.

Opowiadanie Indigo na Wattpadzie


5.

Opowiadanie Nie całuj się pod kapliczką na Wattpadzie


6.

Opowiadanie Nieidealna na Wattpadzie

7.

Opowiadanie Nuvole Bianche na Wattpadzie


8. Tylko nie bijcie. Nie obrażajcie się, dziubaski. Po prostu Wattpad przyjmie wszystko <3

Opowiadanie BiedrońxBosak na Wattpadzie


2 komentarze:

  1. W punkt! Sama mam konto na Wattpadzie, ale znaleźć tam coś naprawdę fajnego, to jak szukanie igły w stogu siana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już nie bądźmy takie krytyczne :P Są fajne opowiadania, ale niestety szukanie ich jest męczące i często rezygnuję, bo trafiam na te kiepskie... A szkoda, bo sporo ludzi ma potencjał.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...